لایه ها در حفاری گنج و دفینه : لایه اول که در اکثر موارد با آن مواجه می شویم کوزه های شکسته است .
کوزه شکسته بود این لایه بیان کننده درست بودن راه و شروع کار ماست .
از کوزه هم به عنوان علامت هم به عنوان استحکام خاک استفاده میشد و باعث میشد ،
که خاک را به هم گره بزند و کار کردن و حفاری در آن قسمت سخت بشود .
معمولا باید تا دو متر اول به این لایه برسیم ،
البته در نیم متری با سنگ هم قاطی است که برای بالا بردن استحکام می شود .
این لایه معمولا مکانهای رطوبتی استفاده میشود که معمولا بعد از این لایه ماسه بادی هم با آن مخلوط است.
این لایه همان خاک رس است که برای اینکه در بعد ها از رطوبت زمین جلوگیری شود.
خاک رس را در آن محل پخش میکردند و روی آن چوب میریختند.
و چوبها را آتش میزدند و خاک رس که زیر این چوبها میسوخت تبدیل به خاک پخته میشد.
و از رطوبت خاک جلوگیری میکرد که در عکس بالا مشاهده می کنید.
این لایه برای استحکام و جلوگیری از ریزش خاک سطح بالایی به زیر کار بود که اصل بنا روی آن سوار بود.
و اگر متراژ بار زیاد باشد به صورت هر ۳ متر یک یا دو ردیف سنگ چین وجود دارد.
معمولا بعد از سنگ چین آجر چین شروع می شود ،
البته در بعضی مکانها بعد از سنگ چین آثار خود را به شکل کوزه خالی یا آهک مشخص میکند .
این لایه بعد از آجر یا زیر کوزه ها قرار میگرفت تا رطوبت را به صورت کامل به خود جذب کند.
و معمولا کلفتی این لایه از ۷ تا ۱۰ سانت است ولی این نکته نباید فراموش بشود.
اگر این لایه به صورت پخشی وعمودی باشد نشان دفینه نیست و احتمال داره کوره زغال پزی و …. باشد،
ولی اگر به صورت افقی و به کلفتی اندازه مورد نظر باشد میشه روی آن حساب کرد .
خیلی از دوستان این لایه را با لایه ریشه درختان اشتباه میگیرند.
دوستان ریشه درختان هم بعد از مدتی به شکل سیاه و شبیه به زغال میشود ،
ولی با این تفاوت که زغال درشت و لایه ای کلفت را تشکیل میدهد و خشک است.
ولی ریشه به صورت پراکنده و نم دار است پس خیلی دقت کنید.
دوستان زیادی به این مشکل خوردن و به اشتباه زمین را به مقدار زیادی حفر کردن به این امید،
که زغال دیدن ولی به هیچ چیز دست نیافتند و دست از پا دراز تر راهی خانه شدن.
این لایه از رسوب تشکیل شده و معمولا آهک به صورت سفیده سفید نیست .
و مایل به رنگ نخودی است که در زیر زغال استفاده می شد و از نشست .
بنا تا حدی جلوگیری میکرد و هم کاربرد این را داشت .
که تا حدی مثل ساروج از لایه زیری محافظت کنه ،
و درسته که شکوندنش مثل ساروج سخت نبود ولی به هر حال یک مانع به حساب می آمد .
یکی از مهم ترین لایه ها به شمار میامد و معمولا در پایان کار از آن استفاده میشد.
و برای مهروموم کردن در دالان یا ساخت اتاقک های ساروجی در ابعاد های مختلف بکار میرفت.
و یا دفینه را دردرون اتاقک میگذاشتند و با ساروج پلمپ میکردند یا جلوی در ورودی را با آن پلمپ میکردند.
هیچ وقت به اثار های هنری و یا کتیبه ها یا سنگ نوشته ها یا هر شکل ،
اثری که به دست قدیمیان نوشته یا حجاری یا نجاری شده دست نزنید .
و این اثار ارزشمند ملی را تخریب نکنید .
۱ تخریب آثار ملی و فرهنگی تاریخ ایران عزیزمان ،
۲ این را مطمئن باشید که در هیچ جای ایران گنج در اغوش اثر قرار داده نشده است ،
نشانه ها همیشه علامت یکی مانده به نقطه ی اصلی یا چند تا مانده به نقطهی اصلی میباشند ،
هر اثری درونش گنج وجود ندارد ،
مواظب میراث ملی مان باشیم ،
برای مشاوره رایگان در مورد علائم و نشانه ها و خرید و فروش فلزیاب ها با کارشناسان شر کت زرشناسان در تماس باشید.09904455400
در زمان های قدیم از چاه ها به عنوان مخفی گاه استفاده میشد.
به سمت شمال و این راه را تا فاصله ۵۰ متر ادامه میدادند و بعد دالانی بزرگ را احداث میکردند
که در آنجا گنجینه خود را مخفی می کردند.
دفینه که بعد از این کار راه را پلمپ میکردنددر تمدن های گذشته، در دیواره های دفینه در چاه یک ورودی ساخته شده
و برای همین است که میگوییم دیواره های چاه را بررسی کنید.
لازم به ذکر است که چاه های که در آن دفینه است معمولا دهانه آنها تنگ و به درون که میرویم گشاد میشود.
عمق حدودی بین ۳ تا ۴ متر است که به ۵ متر هم میرسد.
در نیمه غرب ایران از این چاه ها به وفور هست.
نظر اول : در گذشته با عجله یه حفره در دهانه چاه ها درست میکردند و دفینه را در آنها قایم میکردند.
برای همین هست که میگویند دهانه چاه ها را به خوبی بررسی کنید.
به دیواره های چاه ها به خوبی نگاه کنید که احتمالا یک ورود به مزاری داشته باشد .
نظریه دوم در اکثر موارد گنج را در انتهای چاه پنهان نمیکنند
اما باز امکان دارد در قسمتی که دیواره سنگی که همیشه در آب هست در آنجا گنج پنهان شده باشد.
دیواره چاه ها با شکل های مختلفی بنا شده است برای بررسی بهتر با فلزیاب بررسی کنید بهتر است.
در این صورت، در عمقی به اندازه ۱.۵ متر تا ۵ متری باید در دیوارها به دنبال یک نشانه بود.
در دیواره ها به دنبال نشانه باشید یک سنگ که متفاوت باشد با سنگ های دیگر و وقتی جستجو میکنید به یک تکیه استخان و خاک نرم میرسیم.
به خاک برداری ادامه باید داد تا ۶ ۷ قدم گنج در همان جا دفن است.
سنگ متفاوت روی دیواره به ما جهت دفینه را داده است. درب نمی باشد.
چاه ها گاها با نماد پارچ نیز ممکن است نشان داده شوند.
اگر سه عدد چاه موجود باشد کوچکترین چاه را باید بررسی بیشتری کنیم همانند قبر ها قبر کوچکتر مهمتر است.
هیچ وقت به اثار های هنری و یا کتیبه ها یا سنگ نوشته ها یا هر شکل ،
اثری که به دست قدیمیان نوشته یا حجاری یا نجاری شده دست نزنید .
و این اثار ارزشمند ملی را تخریب نکنید .
۱ تخریب آثار ملی و فرهنگی تاریخ ایران عزیزمان ،
۲ این را مطمئن باشید که در هیچ جای ایران گنج در اغوش اثر قرار داده نشده است ،
نشانه ها همیشه علامت یکی مانده به نقطه ی اصلی یا چند تا مانده به نقطهی اصلی میباشند ،
هر اثری درونش گنج وجود ندارد ،
مواظب میراث ملی مان باشیم ،
برای مشاوره رایگان در مورد علائم ونشانه ها و خرید فلزیاب ها با کارشناسان شر کت فلزیاب امید در تماس باشید.09100061387
آدرس کانال تلگرام محصولات و لیست قیمت محصولات : @zarshenasan
تلگرام کارشناس آثار و نشانه ها : @karshenas_zarshenasan
نماد کبوتر در دفینه یابی و گنج یابی کبوتر حیوانی است که در علم باستان شناسی به دفینه اشاره می کند.
و اکثرا در بالای صخره ها یا کوه ها اکثرا بصورت تراشیده و برجسته یافت می شود.
دو کبوتری که در کنار هم می باشند ،
می تواند به معنی قبر زن و شوهر یا اتاقی پلمپ شده و مخفی می باشد ،
که در آن زن و شوهر سلطنتی دفن شده اند و قبری سلطنتی می باشد ،
که تاج نیز نشان دهنده نوع دفینه ما که از نوع سلطانی جواهرات و سنگهای قیمتی است می باشد.
دفینه در دو مسیر می تواند باشد ،
در مسیر نگاه کردن و محل پرواز روبرو یا نوک کبوتر ها و بصورت مکان پلمپ شده در میان صخره ها یا کوپه سنگ خواهد بود ،
یا در مکانی بین حفره های مخفی خواهد بود که باید بدقت بررسی کنید
نماد کبوتر ، پرنده : نماد وسایل زینتی زن می باشد.
گنجی که به دنبال آن هستید داخل نماد کبوتر نیست .
داخل نشانه های گنج و نماد ها را نگذاشته اند ، لطفا نشانه ها را از بین نبرید .
در جهت پرواز نشانه کبوتر در حال پرواز، دقیقا جلویش را بررسی کنید ،
اگر نشانه صلیب باشد گنجش در غار است.
برای یافتن غار باید به دنبال نشانه صلیب باشید.
تخته سنگی که دومین نشانه صلیب روی آن است ورودی غار می باشد.
در گمانه دیگری نشانه اردک ، اگر در کنار نشانه اردک نشانه ی تیر هم وجودو داشت ،
و نشانه اردک در جهت تیر نگاه کند در آن جهت، و اگر به هم نگاه کنند در جهت مخالف تیر باید کاوش کرد.
اگر نشانه اردک سرش را به پشت برگردانده باشد، باید پشتش را بررسی کنید .
اگر دره ها دو تا باشند در نقاط مشترک آنها،
در آب یا بیرون آب می توان دنبال سنگ متفاوت بود و یا تخته سنگ ثابتی.
طبق گمانه دیگر در نشانه هایی مثل نماد کبوتر و پرنده و مرغ ،
از آنجا که این ها حیوان هایی هستند برای تولید مثل تخم گذاری میکنند ،
در اطراف باید دنبال نشان تخم مرغ بود، رویش می تواند سفید یا قرمز باشد.
از آنجا که زرده تخم مرغ زرد است می توان به دنبال طلا بود.
گمانه دیگر اگر نشانه پرنده شبیه لک لک باشد، نشانه از کوچ اجباری می تواند باشد .
گنج در ۵ متری اطراف نشانه می باشد .
برای اینکه به راحتی بتوانید گنج مورد نظر را پیدا کنید میتوانید از فلزیاب استفاده کنید .
نماد کبوتر در افسانه یونان قدیم الهه عشق را نماد می کند.
سه روح، هفت روح، معصومیت و صلح را نشان می دهد.
باید دقت شود که روی سنگ ثابت است یا نه .
همچنین باید در نظر داشت که از مناطق مسکونی زیاد دور نباشد .
در گمانه دیگر همانطور که ممکن است از زمان های قدیم مانده باشد ،
در مسیحیت برای سنگ مزار هم استفاده شده است.
همچنین برای معماری و صنعت نیز در حال استفاده است.
باید در نظر داشت نشانه های پرندگان روی سنگ های ثابت باید بیشتر بررسی شود .
هیچ وقت به اثار های هنری و یا کتیبه ها یا سنگ نوشته ها یا هر شکل ،
اثری که به دست قدیمیان نوشته یا حجاری یا نجاری شده دست نزنید .
و این اثار ارزشمند ملی را تخریب نکنید .
۱ تخریب آثار ملی و فرهنگی تاریخ ایران عزیزمان ،
۲ این را مطمئن باشید که در هیچ جای ایران گنج در اغوش اثر قرار داده نشده است ،
نشانه ها همیشه علامت یکی مانده به نقطه ی اصلی یا چند تا مانده به نقطهی اصلی میباشند ،
هر اثری درونش گنج وجود ندارد ،
مواظب میراث ملی مان باشیم ،
برای مشاوره رایگان در مورد علائم و نشانه ها و خرید و فروش فلزیاب ها با کارشناسان شر کت زرشناسان در تماس باشید.
آدرس کانال تلگرام : @zarshenasan
تلگرام کارشناس : @karshenas8
شماره تماس کارشناس خرید فلزیاب و تعمیرات فلزیاب مهندس بلال صمدی : 09014444903
قبرها شکل هایی مختلفی دارند ، قبرهای حفره ای ساده این نوع قبور به طرز خیلی ساده در داخل خاک کنده شده،
دفن شده که دارای هیچگونه بافت معماری خاصی نیستند ،
و فقط با خاکبرداری از زمین به شکل قبر در آمده اند .
در این نوع قبور نخست حفرهای را که کمی یش از طول و عرض بدن انسان بوده میکندند ،
و مرده را داخل حفرهٔ کنده شده قرار میدادند و روی آن را با تیرهای چوبی،
شاخ و برگ درختان پوشانیده و سپس روی آن را خاک می ریختند .
معمولاً خاک دستی ( خاک نوبت دوم ) را خاک رس بسیار نرم که با خاک زمینهای اطراف قبر تفاوتی اساسی دارد، تشکیل میدهد .
دربارهٔ جنسیت افراد به خاک سپرده شده در این قبور میتوان اظهار داشت ،
که در این قبور جنسیتهای مختلف اعم از زن، مرد و کودک دفن شده اند .
مردگان را در این قبور گاهی به پهلوی راست و گاهی به پهلوی چپ و گاهی به صورت چمباتمه خوابانیده اند .
در تپه حصار III مردگان را در یک یا چند لباس پیچانیده اند که این از بقایای پارچهها در قبرستان این تپه مشهود است .
وجود قبرهای زیاد در تپه شمالی حصار نشان میدهد که بیشتر مردم برای دفن اجساد، مردهها را در محلی خاص دفن میکردند .
در این نوع قبور، مردگان را در خمرههایی قرار میدادند .
بیشتر محققین معتقدند که نوع تدفین ارتباط نزدیکی با وضعیت جنین در داخل رحم مادر دارد؛
یعنی همان طور که انسان در رحم مادر قرار گرفته، پس از مرگ نیز به همان حالت به خاک سپرده میشود .
این نوع تدفین گویای فلسفه ی مرگ و زندگی است؛
تولدی نو، بدین معنی که همین جسم با این اعتقاد زندگی جدید را شروع کرده است
و حیات دوباره در جهان دیگر خواهد داشت .
به همین منظور ابزار کاری که او به طور کلی که به هنگام حیات با آنها سرو کار داشته است .
این قبور همانند قبور حفرهای ساده با خاکبرداری از زمین شکل گرفته و دارای بافت معماری خاصی نیستند
و اندازهٔ آنها هم به قامت انسان که دفن میشود، بستگی دارد .
در اطراف این قبور و روی آنها تخته سنگهایی قرار میدادند
و مرده را به صورت چمباتمه و از پهلو به طرف جهات اصلی می خوابانیده اند .
آنان با این کار می خواستند آرامگاهی نظیر خانههای جهان زندگان به مردگان بدهند .
گاهی هم دیوارهها و با کف قبر را سنگ فرش میکردند
که نشانهٔ فرد از مقام در اجتماع ( در زمان حیاتش ) بوده است .
گاهی هم از این قبور به عنوان قبرهای خانوادگی استفاده میکردند
به این ترتیب که گاهی مرده اول را با لایهای از خاک می پوشانیدند و مرده دوم را قرار میدادند
و گاهی هم وسایل درون گور و استخوان های مرده اول در گوشهای از قبرها جمع کرده و مرده دوم را قرار میدادند .
هیچ وقت به اثار های هنری و یا کتیبه ها یا سنگ نوشته ها یا هر شکل ،
اثری که به دست قدیمیان نوشته یا حجاری یا نجاری شده دست نزنید .
و این اثار ارزشمند ملی را تخریب نکنید .
۱ تخریب آثار ملی و فرهنگی تاریخ ایران عزیزمان ،
۲ این را مطمئن باشید که در هیچ جای ایران گنج در اغوش اثر قرار داده نشده است ،
نشانه ها همیشه علامت یکی مانده به نقطه ی اصلی یا چند تا مانده به نقطهی اصلی میباشند ،
هر اثری درونش گنج وجود ندارد ،
مواظب میراث ملی مان باشیم ،
برای مشاوره رایگان در مورد علائم ونشانه ها و خرید و فروش فلزیاب ها با کارشناسان شر کت فلزیاب امید در تماس باشید.09100061387
جوغن گرد نشانه چاه دقیقا بیان کننده این است که
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید،
این جوغن گرد،نشانه قبرنیست بلکه نشانه چاه پلمپ شده است،
خوب چه خصوصیاتی این نشانه را با نشانه قبر جدا می کند پس بدون معطلی وارد جزئیات می شویم
مهمترین مساله این است که باید جوغن گرد نشانه چاه عمیق و متقارن باشد.
ممکن است همیشه عمیق نباشد ولی حتما باید متقارن باشد.
دیگر مسئله پر اهمیت هم تفاوت در قطر بالا و پایین جوغن گرد هست .
قسمت بالا پهن و پایین باید باریک باشد ،
جوغن گرد نشانه چاه ، معمولا نصف قطر بالای جوغن گرد با کل قطر پایین جوغن مساوی است ،
به طور خلاصه اینطور بگم که دهانه دو برابر کف جوغن است ،
در این نوع کنده کاری ها جوغن به سمت پایین بصورت متقارن باریک میشود .
مسئله دیگر هم عمق آن است . اگر از جوغن های معمولی متقارن تر و عمیق تر باشد ،
میتوانیم بگوییم که نشانه چاه است دقت کنید که نباید بیشتر از نشانه دور بشوید ،
چاه در نزدیکی نشانه باید باشد این را هم فراموش نکنید که این نشانه باید تنها باشد
و در کنار این جوغن های دیگری وجود نداشته باشد که در اینصورت نشانه قبر می باشد.
هیچ وقت به اثار های هنری و یا کتیبه ها یا سنگ نوشته ها یا هر شکل ،
اثری که به دست قدیمیان نوشته یا حجاری یا نجاری شده دست نزنید .
و این اثار ارزشمند ملی را تخریب نکنید .
۱ تخریب آثار ملی و فرهنگی تاریخ ایران عزیزمان ،
۲ این را مطمئن باشید که در هیچ جای ایران گنج در اغوش اثر قرار داده نشده است ،
نشانه ها همیشه علامت یکی مانده به نقطه ی اصلی یا چند تا مانده به نقطهی اصلی میباشند ،
هر اثری درونش گنج وجود ندارد ،
مواظب میراث ملی مان باشیم ،
برای مشاوره رایگان در مورد علائم ونشانه هاو خرید فلزیاب ها با کارشناسان شر کت زرشناسان در تماس باشید 09014444903